>

Parut - kecacatan kecil..???

Anyonghasaeyo..

Datangnya tidak diseru, perginya amat dialu-alukan.. Sama ada ia bersifat kekal mahu pun sementara, tiada siapa inginkan parut bermastautin di kulit badan.. Betul tak..?? Kali ni sy nak jadi pakar kulit mengantikan pakar2 yg sedia ada.. Cheewahhh.. hihihiii..

Parut terjadi apabila tisu serabut menggubah struktur kulit normal pada dermis.. Ia dikatakan sebagai satu proses semula jadi pemulihan kecederaan yg boleh dialami sesiapa sahaja.. Uols tau kan parut boleh berlaku pada mana2 bahagian badan & kandungan serta  rupa parut juga berbeza bergantung pada banyak faktor seperti jenis kulit individu sendiri, bahagian tubuh, saiz luka asal, jenis kecederaan, umur individu & kandungan zat badan seseorang..


Justeru, ada juga yg mempertingkaikan kenapa ada sesetengah orang pula sukar memperolehnya.. Ada pula sesetengah orang apabila  mendapat luka & seterusnya parut, ia mudah dihilangkan.. Contoh orang tu adalah sy sendiri.. hihihii.. Baik punya.. Manakala tempoh untuk menghilangkan parut mengambil masa mungkin beberapa hari, beberapa tahun & ada kala ia kekal selamanya..

Tubuh kita menghasilkan kolagen untuk memapankan kulit yg tercedera & memerlukan lebihan kolagen dihasilkan.. Kolagen tambahan akan pecah disebabkan oleh enzim (Collagenase).. Sekiranya berlaku kekurangan enzim & terlalu banyak saki baki kolagen, ia akan menaikkan parut.. Maksud sy parut akan menjadi lebih jelas kelihatan.. Ianya bergantung kepada kekerasannya & tidak pasti sama ada kulit baru   boleh muncul atau tidak sewaktu proses penyembuhan..

Manakala kebanyakkan tisu badan manusia hanya mampu menanggung pertubuhan semula yg tidak lengkap..  Jadi maknanya, tisu asli yg sudah rosak akan digantikan dengan sebarang tisu (tiada klasifikasi).. Tisu ini berfungsi menukarkan tisu yg tidak bermutu kepada yg asli.. Jadi, kalo uols taknak kelihatan hodoh dengan parut ni pandai2 la jaga diri ok. hihihiii.. Untuk entri seterusnya sy akan berkongsi petua menghilangkan parut pulak.. 

0 Budak Comel:

Post a Comment