>

Usah sekadar ucapan di bibir sahaja




" Usah risau, apa apa masalah kita boleh bawa bincang "

Pernah dengar sebaris ayat ini? Ya, biasa kan? Rasanya ribuan bibir pernah mengungkapkannya. Kedengaran cukup positif dan memberangsangkan tetapi sejauh mana ia mana dikotakan? Melafazkannya ternyata mudah, apa lagi demi memastikan hubungan yang baru berputik berlangsung seperrti mana yang diangan-angankan. Biar seribu kelemahan diri disenaraikan namun itulah jawapan yang diterima. Telinga yang mendengarnya kembali mengendur, tanda tenang dan gembira.

Bulan pertama, kedua dan ketiga, reaksinya begitu bagus sekali. Menerjah bulan ke-4, kepincangan mulai kelihatan. Insan yang semakin disayangi menunjukkan perubahan. Mungkin juga itulah belangnya yang sebenar. Siapa tahu kan? Demi sayang, jutaan upaya kita kerahkan untuk berkomunikasi dan menjernihkan keadaan. Namun mana sahaja boleh perginya jika hanya kita yang mencuba?

Benar kata-kata jangan cepat putus asa namun sebagai manusia biasa, ada masanya kita terpaksa melakukannya. Usah terlalu memikirkan orang lain sehingga membiarkan hati sendiri terguris. Sampai bila? Cukuplah kata-kata hinaan dan ayat-ayat kasar yang dilemparkan. Itu belum lagi dilabelnya kita dengan pelbagai rupa. Kita dilihatnya sangat jijik dan dia pula begitu mulia. Orang ini benar-benar hebat!

Andai terpaksa kehilangan orang sebegini dalam diari hati, tidak mengapa. Malahan lebih bagus! Apa guna disimpan orang yang tahunya hanya membuatkan rasa tertekan dan kerap kali mengecewakan kita. Ya, ada kalanya hati kita terlalu lembut. Marah bagaimana pun kita tidak tahu untuk membenci. Kita tidak mampu membalas seperti mana yang dilakukannya pada kita. Kelebihan itu juga satu kekurangan.




0 Budak Comel:

Post a Comment